Sobota, 28 października –Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów, Światowy Dzień Animacji
Elżbieta Adamiak – Kołysanka niewieczorna
Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów
28 października obchodzimy Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów. Dzisiejsze święto jest po to, aby jeżeli już zwrócimy uwagę że coś takiego się zauważa to aby jeszcze zastanowić się nad przyczyną powstania tego dnia. Ktoś postanowił ten Dzień nie bez powodu.Po to aby uświadomić sobie, że w dzisiejszym świecie nasz organizm potrzebuje choć trochę się wyciszyć, uspokoić, zrelaksować.
Z badań wynika, że stresu doświadcza nawet 97% Polaków. Żyjąc w czasach, kiedy doba wydaje się być za krótka, a znalezienie czasu dla siebie bywa trudne, warto pamiętać o zbawiennym wpływie relaksu na nasze zdrowie.
Najskuteczniejszym sposobem na szybki relaks jest miarowe i głębokie oddychanie. Koncentrując się na rytmie oddechu, naturalnie przechodzimy w stan odprężenia. Takie systematyczne „wyłączenie się” na kilkanaście minut w ciągu dnia pozwala naszemu organizmowi zregenerować się i oczyścić ze złych emocji.
Świadome włączenie relaksu do codziennego planu dnia jest inwestycją, która przynosi benefity zdrowotne, intelektualne oraz społeczne. To naturalna broń w walce z chorobami cywilizacyjnymi. Dzięki świadomemu oddechowi, organizm jest lepiej dotleniony oraz pozbywa się adrenaliny – hormonu walki. W stanie relaksu zachodzi również regeneracja komórek, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.
Zdrowotne korzyści relaksu:
- poprawia samopoczucie,
- sprawia, że mamy więcej energii,
- rozluźnia napięcie mięśniowe,
- poprawia krążenie,
- łagodzi bóle na tle nerwowym.
Intelektualne korzyści relaksu:
- podnosi zdolności intelektualne,
- wspomaga podejmowanie trafnych i przemyślanych decyzji,
- zwiększa szybkość reakcji,
- poprawia koncentrację,
- wspomaga proces zapamiętywania i kojarzenia faktów.
Relaks to doskonały sposób na wyciszenie emocji i powrót do stanu równowagi. Chwila tylko dla siebie pozwala uporządkować myśli i nabrać odpowiedniego dystansu do otoczenia. Wypoczęci, jesteśmy bardziej tolerancyjni i otwarci na wyzwania dnia codziennego. Potrafimy wykazać się empatią i zrozumieniem dla innych. Zrelaksowani mamy bardziej pozytywne nastawienie do wykonywania codziennych obowiązków.
A ja ze swojej strony chciałabym bardzo Was zachęcić do obejrzenia dobrej, animowanej bajki. Fajnie jest nie wstydzić się bajek. Oglądając je, można się oderwać od rzeczywistości. Mimo, iż są alegorią do naszego świata, to jednak błyskawicznie pozwalają zapomnieć o codzienności. Przenoszą nas w inny, niekoniecznie lepszy, ale zdecydowanie ciekawszy świat. Ale zanim to zrobicie, przeczytajcie jeszcze:
Światowy(Międzynarodowy) Dzień Animacji
Christopher Beck – Close Your Eyes
Celem ASIFA Poland jest popularyzacja filmu animowanego w Polsce oraz jego promowanie w kraju i zagranicą. Międzynarodowe Dni Animacji (MDA) w Polsce odbywają się w największych miastach takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź i Białystok. Podczas uroczystości prezentowane są najnowsze polskie animacje, w tym filmy animowane z całego świata.
Film animowany to taki rodzaj filmu, w którym obrazów nie uzyskuje się na drodze rejestrowania zjawisk (w sposób ciągły) przy pomocy kamery. Źródłem danych jest często ręcznie rysowana grafika, która przedstawia na pojedynczych klatkach filmu kolejne fazy ruchu (stąd też film animowany określa się zazwyczaj mianem filmu rysunkowego lub kreskówki). Można w nim wykorzystywać również techniki animacji poklatkowej zdjęć poklatkowych. Obecnie coraz częściej stosuje się też grafikę i animację wspomagane komputerowo. Wyświetlenie tak otrzymanych obrazów daje na ekranie wrażenie ruchu – ludzki układ nerwowy interpretuje szybko wyświetlane obrazy jako płynny ruch.
Animację można tworzyć przy użyciu różnych technik, takich jak:
- rysunkowa,
- lalkowa (przedmiotowa),
- wycinankowa,
- plastelinowa,
- animacja 3D,
- animacja materiałów sypkich,
- pikselacja, fotoanimacja,
- techniki kombinowane (kolaż) i specjalne,
- animacja rotoskopowa,
- motion capture.
W okresie poprzedzającym powszechną dostępność taśmy filmowej istniały urządzenia pozwalające na odtwarzanie krótkich animowanych sekwencji. Należały do nich: fenakistiskop (oparty na wykorzystaniu rotacji dysku z rysunkami), zoetrop (gdzie rysunki były umieszczone na powierzchni obracającego się cylindra) oraz praksinoskop, będący rozbudowaną wersją zoetropu. Innym powszechnie stosowanym rozwiązaniem jest kineograf (ang. flipbook), gdzie do odtworzenia animacji wymagana jest bezpośrednia akcja oglądającego (w postaci czynności szybkiego wertowania książki zawierającej kolejne obrazy).
Początki tego, co można określić jako nowożytny film animowany w powszechnym znaczeniu tego słowa sięgają końca XIX i początku XX wieku. Po wynalezieniu metody zdjęć poklatkowych w 1906 roku wyprodukowano pierwszy film animowany zapisany na taśmie filmowej – Zabawne grymasy śmiesznych twarzy (Humorous Phases of Funny Faces). Wśród prekursorów animacji jest Polak Władysław Starewicz, który w 1910 roku w Kownie nakręcił pierwszy na świecie animowany film lalkowy Piękna Lukanida (premiera w Moskwie w 1912 r.).
W latach 20. XX wieku film animowany stanowił medium dla sztuki awangardowej.
W latach 30. amerykański reżyser i producent Walt Disney zorganizował w Hollywood, wytwórnię produkującą filmy rysunkowe. Jego studio doprowadziło do wzrostu popularności filmów animowanych, które na stałe weszły do kultury masowej. Oprócz pełnometrażowych filmów kinowych, produkował krótkometrażowe serie z Myszką Miki, Kaczorem Donaldem, psem Pluto, Goofym itp. Pod koniec lat 30. konkurentem Disneya stało się studio animacji wytwórni Metro-Goldwyn-Mayer gdzie powstało wiele serii z Tomem i Jerrym. Twórcy tej serii William Hanna i Joseph Barbera w 1957 roku założyli własną wytwórnię Hanna-Barbera. Wyprodukowali w niej wiele słynnych seriali animowanych: z psem Huckleberry, misiem Yogi, myszami Pixie i Dixie i kotem Panem Jinksem, Flintstonami, Jetsonami, Scooby Doo itd. Wytwórnia Warner Bros. otworzyła w 1933 r. oddział Warner Bros. Animation. Do filmów animowanych tam powstałych należy cykl Looney Tunes, w którym pojawiły się takie postacie jak Królik Bugs, Kaczor Daffy, Kot Sylwester i Tweety czy Wiluś E. Kojot i Struś Pędziwiatr. Oddział został zamknięty na 10 lat w roku 1969. Od powtórnego otwarcia działa do dziś, tworząc seriale animowane na podstawie komiksów wydawnictwa DC Comics (np. Superman czy Batman) oraz filmy pełnometrażowe np. Kosmiczny mecz (1996), Stalowy gigant (1999).
Rozwój trójwymiarowej grafiki komputerowej w latach 70. i 80. XX wieku umożliwił pojawienie się filmów animowanych produkowanych z wykorzystaniem tej technologii. Większość najpopularniejszych tego typu filmów pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Pierwszym pełnometrażowym filmem animowanym 3D był Toy Story wyprodukowany przez Pixar. Inne filmy tam powstałe to: Gdzie jest Nemo? i Iniemamocni. Istotną rolę odgrywa także studio DreamWorks, w którym powstał film Shrek.
Poza filmami animowanymi skierowanymi do masowego odbiorcy produkowane są animacje niekonwencjonalne, mogące wprowadzać elementy zaczerpnięte z tzw. „sztuki wysokiej”, jak np. odwołania do istniejących kierunków w malarstwie – surrealizmu, kubizmu, superrealizmu itp. Przykładem może być powstała w 2003 roku i nagrodzona w Cannes surrealistyczna długometrażowa animacja dla dorosłych Trio z Belleville pomysłu Sylvaina Chometa. W ten sposób animacją zajmował się też Salvador Dali (autor fabularnego Psa andaluzyjskiego) – realizując czysty surrealizm w Destino.
Ślad w rozwoju światowej animacji artystycznej, zwanej często eksperymentalną odcisnęli polscy twórcy. Pod koniec lat 50. XX wieku narodziła się Polska Szkoła Animacji. Problematyka poruszana w tych filmach animowanych obejmowała tematy należące do sztuki „wysokiej”. W Polsce w technice lalkowej zostało wykonanych wiele filmów w Studiu Małych Form Filmowych Se-ma-for w Łodzi wyprodukowało seriale dla dzieci – między innymi Miś Uszatek i Przygody misia Colargola. Film Tango Zbigniewa Rybczyńskiego zrealizowany w 1980 r. w Se-ma-forze zdobył w 1983 r. Oscara dla krótkometrażowego filmu animowanego. Drugiego Oscara Se-ma-for zdobył w roku 2008 za film Piotruś i wilk. Równie zasłużone polskie studio to Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, specjalizujące się w produkcji dla dzieci, gdzie powstał najpopularniejszy i najlepiej sprzedający się na świecie polski serial animowany Bolek i Lolek i Reksio, Studio Miniatur Filmowych w Warszawie – Dziwne przygody Koziołka Matołka i inne to, zlikwidowane już Studio Filmów Animowanych w Krakowie, z autorską animacją dla dorosłych. Od lat 80. XX w. działa także: TV Studio Filmów Animowanych Sp. z o.o. w Poznaniu, w którym powstają w większości filmy dla dzieci w różnych technikach animacyjnych, w tym m.in. cykl filmowy Czternaście bajek z Królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego, będący ekranizacją 13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych Leszka Kołakowskiego.
W animacji klasycznej największy sukces komercyjny osiągnęła seria Bolek i Lolek Władysława Nehrebeckiego. W animacji komputerowej sukcesy odnosi studio Platige Image i grafik Tomasz Bagiński (film Katedra, nominowany został do Oscara, a jego Sztuka spadania zdobyła główną nagrodę w kategorii animacji na festiwalu Ars Electronica oraz nagrodę BAFTA w 2007 r.)
Największym w Polsce festiwalem filmu animowanego jest Animator, odbywający się w Poznaniu.
Podczas Międzynarodowego Dnia Animacji zachęca się także instytucje kultury do udziału w projekcjach filmów animowanych, organizowaniu warsztatów, prezentowaniu dzieł sztuki i fotografii oraz organizowania innych wydarzeń promujących sztukę animacji. Taka uroczystość to znakomita możliwość umieszczenia filmów animowanych w świetle reflektorów, czyniąc tę sztukę bardziej dostępną dla opinii publicznej.
Filmy animowane, to gatunek niesłusznie niedoceniany przez dorosłych. Od dawna jestem zdania, że film animowany to jedyny film, który nie rozczaruje i jedyny, który można oglądać na ślepo. Chociaż ostatnio animacje obniżają trochę loty i zdarzają się nieudane produkcje (Disco robaczki), to jednak jest to jeden z moich ulubionych gatunków filmowych.
Na koniec chciałabym abyście obejrzeli ze mną „Papermana” – amerykański, czarno-biały film, wyprodukowany przez Walt Disney Animation Studios i wyreżyserowany przez Johna Kahrsa. Produkcja ma charakter krótkometrażowy i łączy tradycyjną animację z animacją komputerową. W 2013 r., film zdobył zarówno Oscara za najlepszy krótkometrażowy film animowany w 85-ceremonii rozdawania Oscarów, jak i Annie Award za najlepszy krótkometrażowy film animowany.
Paperman Full
Źródło: https://pl.wikipedia.org; http://polki.pl;