Wtorek, 20 listopada – Powszechny Dzień Dziecka, Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, Dzień Pamięci Osób Transpłciowych, Dzień Uprzemysłowienia (Industrializacji) Afryki, uroczystości weselne poety Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny
Powszechny Dzień Dziecka
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
Dzień Pamięci Osób Transpłciowych
Wszystkich zainteresowanych tymi świętami zapraszam (TUTAJ) .
Dzisiaj również obchodzimy takie święto nietypowe, jak
Dzień Uprzemysłowienia (Industrializacji) Afryki
Święto to ustanowione zostało przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1989 roku w ramach obchodów Drugiej Dekady Rozwoju Przemysłowego Afryki (1991-2000).
Obchody Dnia mają na celu zmobilizowanie międzynarodowej społeczności do podejmowania działań na rzecz industrializacji (uprzemysłowienia) Afryki aby nie pozostawała dłużej na marginesie świata.
***
https://youtu.be/7GOliQS-_dg
MAREK GRECHUTA – Wesele
118 lat temu, dokładnie 20 listopada 1900 roku, w dworku malarza Włodzimierza Tetmajera w Bronowicach pod Krakowem odbyły się
uroczystości weselne poety Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny
które zainspirowały Stanisława Wyspiańskiego do napisania dramatu „Wesele”.
Weselisko było huczne. Poeta Lucjan Rydel oraz chłopka Jadwiga Mikołajczykówna, świętowali swój ślub wraz z rodzinami oraz z przyjaciółmi licznie przybyłymi na uroczystość.
A na wesele przybyła cała ówczesna elita intelektualna i literacko-artystyczna Krakowa. Świadkami uroczystości byli wuj panny młodej, Błażej Czepiec i przyjaciel pana młodego, a zarazem całej rodziny Rydlów, Stanisław Wyspiański.
Goście jedli, pili, tańczyli i weselili się zgodnie ze swoim temperamentem – powściągliwie, bądź też bez opamiętania. Wszyscy z wyjątkiem jednego.
Uczestniczący w zabawie Stanisław Wyspiański bawił się … oryginalnie. Zgodnie z relacją przyjaciół przez całe wesele stał oparty o framugę drzwi pomiędzy pokojem gdzie pito i jedzono, a izbą gdzie tańczono do upadłego. Stał, przysłuchiwał się muzyce, dobiegającym rozmowom, obserwował przyjaciół, nowożeńców i innych weselników…
Potem wrócił do domu i napisał jeden z najlepszych i najbardziej kontrowersyjnych polskich dramatów, który zatytułował „Wesele”.
Para młoda z autentycznego wesela to:
Lucjan Antoni Feliks Rydel (1870-1918), poeta i dramaturg młodopolski; był synem Lucjana – okulisty, profesora i rektora UJ, a po kądzieli wnukiem filozofa i historyka sztuki Józefa Kremera. Na żądanie ojca ukończył studia prawnicze na UJ, a nawet uwieńczył je doktoratem, lecz po jego uzyskaniu poświęcił się literaturze.
Jadwiga (Jagusia) Mikołajczykówna (1883-1936, córka chłopa z pod krakowskich Bronowic, siostra Anny Mikołajczykówny – żony Włodzimierza Tetmajera).
Lucjan Rydel ożenił się z prostą dziewczyną. Rydel z rodziną (fot. z ok. 1910)
Dom w Bronowicach wybudowany przez szwagra, malarza Włodzimierza Tetmajera w 1894 roku, użyczony na przyjęcie weselne w 1900. Odsprzedany w roku 1908, stał się własnością małżonków i nazywany był odtąd „Rydlówką”, która została rozbudowana o lewą część w 1912 roku. W roku 1918 Lucjan Rydel zachorował na zapalenie płuc i zmarł. (zdjęcie – Henryk Przondziono /Foto Gość)
Pisząc Wesele Wyspiański inspirował się dramatami Mickiewicza, Fredry i Słowackiego oraz malarstwem Malczewskiego i Maksymiliana Gierymskiego. Wesele składa się z trzech aktów. Akt I jest aktem realistycznym, napisanym w konwencji komedii realistycznej, akt II jest natomiast aktem symboliczno-wizyjnym, obie te konwencje przeplatają się w akcie trzecim. W swoim dramacie używa zarówno postaci autentycznych jak i symbolicznych. Wprowadza również przedmioty symboliczne i sceny symboliczne – wszystko po to, by odpowiednio przedstawić sytuację duchową narodu i pokazać, dlaczego Polacy nie potrafią wywalczyć niepodległości.
WESELE reż. Andrzej Wajda [zwiastun]
Ekranizacji dramatu dokonał Andrzej Wajda w 1972. Wesele zostało nagrodzone Srebrną muszlą na MFF w San Sebastián w 1973. Amerykański reżyser Martin Scorsese uznał film za jedno z arcydzieł polskiej kinematografii i w 2014 roku został wytypowany przez niego do prezentacji w Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie w ramach festiwalu polskich filmów Martin Scorsese Presents: Masterpieces of Polish Cinema.
Źródło: https://pl.wikipedia.org; https://krakow.gosc.pl; http://www.edusens.pl; Jadwiga Mikołajczykówna (scanned from Listy St.Wyspiańskiego do L. Rydla t. II Wydawnictwo Literackie Kraków Poland 1979);
Nie cała elita, bo w ciasnej izbie weselnej mieściło się do 20 osób. Nie stał oparty o futrynę pomiędzy izbą weselną i taneczną, bo izby te oddzielała sień. Jadwiga owszem, ale nie ta co na zdjęciu. W dniu ślubu była jeszcze blondynką, a włosy pociemniały jej dopiero w wieku średnim… Nie ta Rydlówka… dworek był skromny, trzyizbowy z kuchnią i sienią. „Było całkiem inaczej”. Wesele. Wyspiański świadkiem- to książka Ridero.
Dziękuję za sprostowanie – nie mam zamiaru polemizować ze znawcą tematu. Tylko sam Wyspiański by mógł 😉